Jacques Verheijke adviseert leerkrachten, directies en schoolbesturen over professionaliseren. Hij is nauw betrokken bij de master Sen (Special Educational Needs) en vindt het van groot belang dat alle leerkrachten zich blijven ontwikkelen.
‘Leerkrachten die een master gaan volgen hebben daar op verschillende manieren veel baat bij,’ vertelt Verheijke. ‘Ik hoor van studenten dat het ze inspireert, dat ze veel praktische vaardigheden aangereikt krijgen en dat het hun werkhouding en professionaliteit echt heeft verbeterd. Zo’n master doet echt wat met mensen.’
Passend onderwijs
‘De master SEN noem ik ook wel eens een master passend onderwijs,’ legt Verheijke uit. ‘De leerkracht is degene die op de werkvloer voor verschillende uitdagingen komt te staan nu we het passend onderwijs in ons reguliere onderwijs willen invoeren. Hij is degene die het praktisch voor elkaar moet krijgen. Daarom vind ik dat iedere leerkracht en elke begeleider een master verdient. De master SEN biedt hiervoor namelijk kennis en inzichten.’
‘Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen die de pabo heeft gedaan veel weet van gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling,’ licht Verheijke toe. ‘Als een leerling een andere aanpak nodig heeft, is een leerkracht die een master SEN heeft gevolgd beter in staat dat gedrag te begeleiden. Het gereedschap van de leerkracht wordt sterk uitgebreid en zijn kijk op kinderen wordt anders.’
Na de pabo ben je nog echt niet klaar met je opleiding.
Voor starters én ervaren leerkrachten
Een master is zowel voor leerkrachten met veel ervaring als voor starters een toegevoegde waarde: ‘De master vertrekt vanuit de praktijk en biedt daar theorie bij. Als je in de praktijk werkt, loop je iedere dag tegen iets anders aan. Die vragen kunnen een plek krijgen in de opleiding. Ik hoorde laatst van een leerkracht met veel ervaring dat ze na al die tijd anders naar kinderen ging kijken. Haar visie was wezenlijk aan het veranderen.’
Ook een pas afgestudeerde pabostudent kan volgens Verheijke nog erg veel uit de master halen. ‘Na de pabo ben je nog echt niet klaar met je opleiding. Voor je persoonlijke ontwikkeling en vorming moet je verder studeren. Ik pleit ervoor dat er in Nederland, net als in Scandinavië, een gehele opleiding wordt aangeboden als bachelor en master. Dan is een master niet meer iets is wat je misschien nog kunt gaan volgen, maar een echt onderdeel van de studie.’
‘Als leren je vak is, dan wil je dat zelf toch ook?!’
Het gaat om de kinderen
‘Iedere leerkracht zal vragen en uitdagingen hebben of ergens tegen aan lopen,’ vervolgt Verheijke. ‘Dat is een goede motivatie om je verder te verdiepen in je vak. Als jij anderen iets leert, dan kan het toch niet zo zijn dat het leerproces voor jezelf gestopt is. Als leren je vak is, dan wil je dat toch zelf ook.’
‘Uiteindelijk draait het bij elke master om het primaire proces: de kinderen,’ zegt Verheijke. ‘Ook in de master SEN gaat het bij ieder vak uiteindelijk om de leerlingen. Zelfs bij modules over leiderschap staat denken vanuit hun belangen en behoeften centraal. De toename van vaardigheden, verbeterde houding en de uitgebreide kennis van de leerkracht zal uiteindelijk ten goede komen aan de kinderen.’